Menu Speciaal Home Pagina

Wat is een SMARTBoard

Smartboard voor de klasVoor een leerkracht is het schoolbord een van zijn belangrijkste gereedschappen. Hoe vaak gebruik je niet even het bord om een aantekening te maken of iets te tekenen zodat het voor je leerlingen duidelijker wordt? Toch hangt de mate waarin de uitleg goed bij de leerlingen overkomt nog wel eens af van het tekentalent van degene die voor de klas staat. Zou het niet prettig zijn wanneer je schoolbord met een druk op de knop verandert in een bord met lijntjes, ruitjes, notenbalken, breukenstaven of tijdbalken? En wat te denken van je schoolbord als televisie, cdspeler, atlas of om even een filmfragmentje af te spelen. De nieuwe generatie digitale schoolborden is begonnen aan zijn intocht in ons onderwijs en de mogelijkheden lijken onbeperkt.

Het grote verschil met een gewoon krijtbord is de mogelijkheid om alles wat je op een computerscherm kunt laten zien te projecteren op het digitale schoolbord. Dit betekent dat je in je lessen op een eenvoudige manier gebruik kunt maken van websites, software, filmpjes, muziekfragmenten, interactieve teksten, presen-taties en wat je nog meer zou kunnen bedenken. Daarbij is het mogelijk om instructies die op het bord gemaakt zijn op te slaan en later weer op te roepen. Een aantal aanbieders van digitale schoolborden levert hierbij een software-pakket dat een complete bibliotheek bevat die het lesgeven voor een basis-schoolleerkracht zou kunnen verlichten. Met een aanraking op het bord verandert de achtergrond in lijntjes, ruitjes, een kruispunt, een praatplaat of wat je maar wil. De plaatjesbibliotheek bevat dieren, beroemde mensen, landkaarten en kan naar wens uitgebreid worden met eigen plaatmateriaal zoals afbeeldingen uit de lesmethodes. Het gebruik van deze technologie vergroot de mogelijkheden om te leren en maakt leren leuker.

Smarboard werkingEen digitaal schoolbord is een groot touchscreen dat gevoelig is voor aanrakingen en in verbinding staat met een beamer en een computer. De beamer projecteert het beeld van de computer op het scherm en doordat het scherm gevoelig is voor aanrakingen is het te bedienen met de hand en met een speciale pen. De vinger of pen fungeerd dan als een muis op een computerscherm waardoor alle bedieningen vanaf het scherm kunnen worden uitgevoerd.

Het gebruik van deze technologie vergroot de mogelijkheden om te leren en maakt leren leuker. Leren gaat immers vaak beter wanneer je de leerstof visualiseert. Toch hangt het succes van het bord voor een groot deel af van de leerkracht die het gebruikt. Vakkennis, goede didactische vaardigheden en voldoende kennis van de mogelijkheden van deze technologie zijn alle drie nodig om lesgeven met het digitale schoolbord tot een succes te maken.

Het overstappen van krijtborden naar digitale schoolborden is best een flinke stap. Teamleden die computers als moeilijk ervaren zullen ook opzien tegen het werken met een digitaal bord. Omdat je het bord echter in de meeste gevallen niet vanaf de computer maar direct op het bord zelf bestuurt valt het ICT-gedeelte vaak erg mee. Het is belangrijk om de voor- en nadelen van tevoren binnen het team te bespreken. Verzorg een presentatie voor het team waarin duidelijk wordt welke mogelijkheden het bord biedt. Besteed daarbij aandacht aan onder-, midden- en bovenbouw. Laat teamleden zelf even met het bord experimenteren door bijvoorbeeld een proefplaatsing aan te vragen. Bedenk samen waar en hoe het bord het beste geplaatst kan worden. Stel de vraag: “Hoe kan het bord ons helpen bij het geven van beter onderwijs in een onderwijs vorm die wij willen ”

Klik hier voor een korte demonstratie filmpjes :

SMARTBoard basics, SMARTBoard Software, SMARTBord werking

Indien je hulp zoekt bij het toepassen van deze technologie, of je zoekt een betrouwbare partner om als school dit nieuwe onderwijs tijdperk plezierig in te stappen, ga dan naar de site van de maker van deze site Spektraal ICT Services

 

Heeft u goede links of opmerkingen dan graag een mail naar info@smartboardpagina.nl

 

 

Website van Tim Rylands